Kezdő és haladó fotósok körében is gyakran merül fel a kérdés: hogyan fotózzunk vízesést? A zuhatagok mindig vonzzák a szemet, ugyanakkor nem bizonyulnak egyszerű fotótémának. Hogy miért is nehéz visszaadni a gyönyörű látványt? Általában a fényviszonyok nehezítik a feladatot, és hát ugye a téma is maga folyamatosan mozog. A folyamatos mozgás pedig tovább bonyolítja a dolgot. Éppen ez a bonyolultság teszi olyan izgalmassá a témát, egyedivé és különlegessé az elkészült képet. 

Sok cikk foglalkozik a vízesés-fotózással – ismerjétek meg Ti is az alapvető trükköket! 


(Fotó: ojaipatrick )

A mozgás
Ha mozgó téma fotózásakor két megoldás kínálkozik. Rövid záridőt használva, mintegy megfagyaszthatod a pillanatot, vagy hosszú záridővel megörökítheted a mozgást, azaz jelen esetben elmoshatod a vizet. A legtöbb fotós általában az utóbbi megoldást választja. Az ilyen képekhez a jó minőségű fényképezőgép mellett állványra is szükség lesz, és hasznos lehet, ha van egy polárszűrő is az objektíven.

A fotózás menete

Próbakép – Mielőtt elkezdenél próbálkozni, állítsd a fényképeződet automata módba, a vakut kapcsold ki, és fényképezd le a vízesést. Figyeld meg, hogy a gép ilyenkor milyen expozícióértéken áll. Automata módban szinte bizonyosan olyan értéket választ, amely „megfagyasztja” a vízesést. Ez a fotó, és az automata módban alkalmazott expozíciós érték lesz a referencia a későbbi fényképekhez.

 


(Fotó: hkvam )

Záridő-előválasztás
Állítsd fényképeződet a félautomata, záridő-előválasztásos módba, majd a záridőt állítsd be 1-2 másodpercre. Ennyi idő kell a szép, elmosott vízfelület elkészítéséhez.

Állvány
Ilyen hosszú záridőnél mindenképpen szükség lesz állványra, másképp bemozdul a fényképező és a kép használhatatlan, teljesen életlen lesz.

Egyszerűnek tűnik? Tedd a gépet állványra, állítsd be fényképezőt és a záridőt, majd kattints. Sajnos ez nem mindig ilyen könnyű... A hosszú záridő miatt több fény jut a fényképezőgépbe – és hacsak nincs borús, sötét idő vagy teljes árnyék, a kép valószínűleg túlexponált lesz. Annak ellenére felléphet ez a probléma, hogy a gép valószínűleg igen kicsi rekesz-értéket állít be magának.

A megfelelő expozíció beállítása - néhány tipp, hogy a gépbe jutó fény mértékét csökkentsük:

 


(Fotó: champy1013 )

A fotózás időpontja
Válassz olyan időpontot a fotózásra, amikor a fényviszonyok szerencsésebbek. Ideális lehet a napkelte vagy napnyugta – ekkor ugyanis jóval kevesebb a fény is. Borús napokon jobb eredményt érhetsz el, mint napsütésben.

Szűrő
Használj olyan szűrőt, mely csökkenti az objektívbe jutó fény mennyiségét. Erre a célra többféle szűrő is alkalmas, én általában polárszűrőt használok. Ez nem csak a fényt szűri meg, de szebb képet is eredményez, csökkenti a zavaró tükröződéseket. Jó választás egy neutrális vagy denzitás-szűrő is (ND-szűrőként szokták rövidíteni), mely egész egyszerűen a bejutó fény mennyiségét csökkenti le; mintha csak napszemüveget tennél a fényképeződre!

Rekesz-előválasztás
Ha sötétebb napszakban és szűrőkkel sem tudod elérni a tökéletes expozíciót, akkor állítsd a gépet rekesz-előválasztásos módba, és válaszd a létező legkisebb rekeszt. A legtöbb gépnél ez f/22 vagy f/36. Ennek hatására a gép a lehető leghosszabb záridőt fogja beállítani – ez valószínűleg rövidebb lesz, mint 2 mp, de biztosan hosszabb, mint az automata állásban kattintott referencia-képnél. Így biztosan elmosottabb lesz a zuhatag, mint az első próbálkozásnál. A kis rekeszérték másik hatása, hogy nagyobb lesz a mélységélesség, így a vízesés nagyobb része lesz az éles tartományban.

Alacsony ISO
Csökkentheted a gép fényérzékenységét, ha alacsony ISO értéket állítasz be. Így nemcsak hosszabb záridőre lesz szükség, hanem a nemkívánatos képzaj is eltűnik. A fotón több apró részlet lesz jól kivehető.

Még több tipp vízesés-fotózáshoz
A helyes expozíció eltalálása csak egy lépés a tökéletes vízesés-fotóhoz vezető úton. Íme néhány újabb ötlet! 

 


(Fotó: Ed Karjala )

Több beállítás, több kép
Még az analóg-korszakban kezdtem először próbálkozni vízesés-fotózással. Olyan helyen nyaraltam, ahol rengeteg zuhatag volt, szinte az egész hetet a fényképezésükkel töltöttem. Ekkor, saját káromon tanultam meg a különböző beállításokkal előtt sorozatképek fontosságát. Mit is jelent ez? Fotózzunk többet egymás után különböző záridő- és rekeszek-beállításokkal, így lesz sok ugyanolyan, de mégis különböző fotónk, melyek közül utólag könnyebb kiválasztani a tökéleteset.

Használd a fényképező expozíció korrekciós lehetőségeit is, és készíts sorozatképeket így is.

Kompozíció
Egy zuhatagot sok szögből, sok kompozícióban lehet és érdemes fotózni. Lehet nagylátószögben, ahol az egész környezet látszik, vagy éppen ellenkezőleg, csak egy kicsi részére koncentrálni. Figyeld, hogyan folyik a víz! Van ahol több sugárban, szinte spriccelve zuhan le, máshol gyengéden csobog a folyam. Járd körül a vízesést, próbáld meg több szögből a fotózást (a különböző szakaszokon más-más sebességű lehet a víz!). Tapasztald ki, hogyan melyik mutat legjobban a képen!

Rakj rendet
Én személy szerint amolyan környezetbarát fotós vagyok – nem szívesen nyúlok bele a természetbe, mégis egy kis „rendrakás” néha nem árt. Nézz bele a keresőbe, és figyeld meg, hogy nincs-e valami zavaró elem a képen. Lehet ez szemét, levelek a köveken stb. Úgy tegyél rendet, hogy a természetben ne okozz kárt (pl. ne törj le ágat!) – képeid ettől máris jobbak lesznek.

 


(Fotó: mr punto )

Az elmosott vizen túl...
Nehéz ellenállni az elmosott, selymes vizet ábrázoló fotóknak – mégis próbáld meg! Készíts más jellegű, rövid záridővel készülő képeket is. Ezzel a módszerrel különösen nagy sebességű, amolyan fröcskölő-spriccelő zuhatagoknál készíthetsz igen látványos fotókat. A rövid záridő miatt nagyobb rekeszre lesz szükséged, így a mélységélesség egészen kicsi lesz – teljesen más jellegű képeket kapsz így.

Indulás!
Azt hiszem ennyi elég az elméletből. Vedd a túracipődet, fényképeződet és az állványodat és irány a legközelebbi vízesés egy kis gyakorlásra. Jó mulatást!