Előző bejegyzésemben a férfiak fotózásához adtam néhány ötlet - most a szebbik nem fényképezéséről lesz szó, ezúttal két részben. Legyen szó a görög szobrokról, Mona Lisa portréjáról vagy a modern divatfotókról - egy a cél: a szép női testet és arcot a lehető legelőnyösebben megmutatni. A hölgyek, lányok és asszonyok ülnek, állnak vagy fekszenek – több tucat pózban örökítették meg már a művészek és fotósok a nőket. Sok gyakorlás kell hozzá, de nem ördöngösség: a szebbik nem fotózása megtanulható – íme az én ötleteim:
1. Piramis-kompozíció
A piramis-kompozíció az érettségizők tablóképeiről részben ismert lehet. Álló vagy ülő modelleknél alkalmazható beállítás. A fényképezőhöz és a fő fényforráshoz képest fordítsd el a testet 45 fokban, majd a modell nézzen hátra, kissé (kb 20 fokkal) az objektív fölé. (Férfiakat általában szemből fotózunk, mert így válluk szélesebbnek látszik, nők esetében azonban ez nem cél!) Karjaival támasszon ki oldalra a modell, így lesz teljes a piramis-forma. A fő fényforrás ilyenkor a teljes alakot éri és szép megvilágítást hoz létre az arcon.
2. Vállak
Az ujjatlan felsőkben csinos egy nő, portréképen mégsem szeretjük. A figyelmet mindig a modell arcára szeretnénk irányítani – a meztelen bőr látványa ez ellen dolgozik. Adj modelledre a felkart is takaró felsőrészt!
3. Előredőlés
Kicsit dőljön előre a modelled – csak éppen annyira, hogy ne legyen teljesen függőleges. A hát maradjon egyenes!
4. Áll
Kerüljön az áll kicsit előre – a fényképezőt pedig döntsd meg annyira, hogy ne látszódjon az áll alatti rész, vagy akár az esetleges toka. Legyen az áll hangsúlyos.
5. Döntött fej
Fotózásnál a magasabban lévő váll az ún. "női váll". Általában az a szerencsés, ha a magasabban lévő váll felé dönti a modell a fejét, ugyanakkor – nők fotózásakor – mindkét váll elfogadható.
6. Beszédes szemek
A legtöbb portrén a szemek nagyon fontosak, így azokra is nagy figyelmet kell fordítani. A szemfehérje egyik vagy másik, de legjobb, ha mindkét oldalon látszik. Ha a pupilla alatt több a fehér, mint felette, az különösen fiatal lányok portréjánál szerencsés. A objektívtől távolabb lévő szemet vagy mutasd meg teljesen, vagy takarja ki az orr az egészet, de semmi esetre se vágd félbe!
7. Orrok és arcél
Ha a modelled 45 foknál nagyobb szögben fordul a fényképező felé, akor az orr megtöri az objektívtől távolabb eső arcél vonalát. Ettől az orr nagynak látszik, ezt pedig – hölgyek esetében legalábbis – mindenképpen szeretnénk elkerülni.
8. Hova üljön a modell?
Nem kell valami bonyolult dologra gondolni, és még csak sokat sem kell költeni. Egy kislétra vagy fellépő (két fok, max. 35-50 cm közötti magasság) tökéletes lesz a portréképekhez. A legfelső lépcsőfokot szélesítsd ki, hogy kényelmesebb legyen rajta ülni. A megnagyobbított felső fokot kissé ékeld ki egyik oldalon, és ez essen a fényképező felé – így a közelebb lévő váll lesz mindig magasabb!
Újabb 10 tipp hamarosan következik!